PETUA DAN KHASIAT STRAWBERRY...

STRAWBERRY SEGAR
  KHASIAT STRAWBERRY

   Strawberi adalah tanaman  yang sesuai ditanam dikawasan tanah tinggi yang bersuhu sejuk contohnya di Tanah Tinggi Cameron Highland.  Biasanya dinikmati dengan cara membuat jus, ice cream, salad buah-buahan, dengan coklat dan whipped cream, jem dan sebagai halwa. 

     Strawberri mengandungi vitamin C yang membantu melawan virus selsema dan kesejukan.  Warnanya merah terang sesudah masak dan bersa masam manis. Mari kita berkongsi kebaiakn khasiat dan petua strawberi ini..

1. Kesihatan mata 
Makan tiga buah strawberry atau lebih setiap hari mampu menurunkan risiko degradasi mata, demikian menurut Mayo Clinic. Menurut penelitian terbaru, vitamin C pada strawberry juga mampu melindungi mata dari sinar matahari.

SEGAR DARI LADANG
2. Kesihatan kulit 
Antioksidan bernama asam ellagic mampu mencegah penuaan dan memperbaiki sel kulit rosak yang disebabkan oleh sinar UV. Jadi selain menggunakan krim kecantikan yang mencegah penuaan, anda boleh menikmati strawberry untuk menyihatkan kulit.

3.Kesihatan otak
Strawberry dikatakan sebagai makanan untuk otak. Kajian membuktikan bahwa makan strawberry berkaitan rapat dengan penurunan risiko penyakit Alzheimer, Parkinson, dan demensia.

JUS STRAWBERRY SEGAR
 
4. Kesihatan jantung
Khasiat menakjubkan berikutnya dari makan buah strawberry adalah kemampuannya dalam mengawal tekanan darah. Sehingga makan buah strawberry secara rutin sama dengan berusaha menurunkan risiko penyakit jantung dan stroke.

5. Sistem imun
Kandungan vitamin C tinggi pada strawberry dikaitkan dengan peningkatan sistem kekebalan tubuh. Selain itu, strawberry juga mampu melawan beberapa penyakit kanser, salah satunya adalah kanser payudara.

BERKHASIAT TINGGI
6. Ibu hamil
Tahukah Anda, strawberry juga mengandung asam folat yang diperlukan oleh ibu hamil demi menjaga perkembangan otak janin dalam rahim. Asam folat juga berkhasiat mencegah bayi lahir cacat.Itulah beberapa khasiat menakjubkan dari makan buah strawberry.

sumber: petua dapur

P/s: Terima kasih sudi membaca & share. Jangan lupa tag nama kekawan uollss dalam komen.

Facebook Page : Resepi Sheila Rusly
More Resepi : www.resepisheilarusly.com

Kalau Nak Share SILA Komen � SAYA SHARE � Mohon Kerjasama tq
( Supaya fanpage lebih aktif di News Feed Anda )

Selamat mencuba!!!

Labels:

No comments:

Post a Comment

Blog Archive